Soki z soku zagęszczonego

Pozwolę sobie na ten wyjątkowy wpis, bowiem już kilkukrotnie natknęłam się w sieci na artykuły o szkodliwości naturalnych soków wyprodukowanych z soku zagęszczonego. Jednak zamiast czytać o kolejnych argumentach, jakie to wszystko jest niedobre, be i do niczego, postanowiłam przeprowadzić małe śledztwo w sprawie tych popularnych napoi. Jaki jest jego wynik?

Jak powstaje sok zagęszczony?

Wiele osób myli sok zagęszczony z syropem owocowym (tym, który rozrabia sie woda i potem pije). W przeciwieństwie do popularnych syropów smakowych, sok zagęszczony jest wyprodukowany wyłącznie z samych owoców. Jak to dokładnie wygląda? Z gotowej partii danych produktów (na przykład jabłek lub pomarańczy) odparowuje się wodę i… tyle! Taki sok nie widzi żadnych dodatków w postaci aromatów, cukrów lub innych chemicznych poprawiaczy smaku, jednocześnie zachowuje swoje wartości odżywcze! Podczas jego produkcji dodaje się dokładnie tyle samo wody, ile zostało wcześniej zabrane, na przykład po odparowaniu 10 ton jabłek powstaje 1 tona gotowego soku zagęszczonego, do którego, po przyjeździe do fabryki, dodaje się brakujące 9 ton wody. Jest to bardzo dobrym rozwiązaniem nie tylko ze względu na zmniejszenie kosztów transportu, ale przede wszystkim umożliwia to sprowadzenie soku z owoców egzotycznych, które nie przetrwałyby normalnej podróży, jak na przykład pomarańcze, mango, liczi lub marakuja. Tutaj możecie obejrzeć prosty, ale bardzo dobrze wyjaśniający zasade powstawania soku zagęszczonego:

Rodzaje soków

świeżo wyciskany sokOczywiście mowa wyłącznie o produktach wysokiej jakości, które zawierają wyłącznie owoce i ewentualnie cukier do korekty ich kwaśnego smaku. Na sklepowych półkach znaleźć można następujące rodzaje soków:

  • sok z soku zagęszczonego 100% bez dodatku wody;
  • sok pasteryzowany – tłoczony lub bezpośrednio wyciskany i sprzedawany w charakterystycznych kartonach w foliowych workach z dziubkiem do nalewania;
  • sok niepasteryzowany – do spożycia w przeciągu 48 godzin od wyprodukowania;
  • przecież owocowo-warzywny – dotyczy najczęściej soków z dodatkiem marchwii lub soku pomidorowego.

Jeśli tylko będzie się unikać napojów soko-podobnych, tzn. takich, które w swoim składzie zawierają zaledwie kilkanaście procent soku, a reszta to woda, cukier, glukoza i, potocznie mówiąc, chemia, to nie ma mowy, aby ich spożywanie przyczyniło się do dodatkowych kilogramów. Tak więc pijmy te zdrowe, wyłącznie 100% soki na zdrowie! To smaczne i naturalne soki owocowe 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.