O cykorii słów kilka

Czy zastanawialiście się kiedyś, z czego dokładnie robiona jest kawa zbożowa? Jak wiele zawiera w sobie cykorii? Czy zawiera kofeinę? Kto powinien po nią sięgać? I dlaczego tak bardzo zalecają ja dietetycy? O tym wszystkim dowiecie się z dzisiejszego wpisu.

Jakiś czas temu pisałam na temat skutków uzależnienia od zbyt dużej ilości kawy (http://herbaciara.pl/2015/12/zatrucie-kawa-podstawowe-informacje/) i radziłam, aby sięgnąć po kawę zbożową, która częściowo zastępuje tradycyjny napar z ziaren kawowca i jednocześnie oczyszcza organizm ze zbędnych toksyn.

Garść podstawowych informacji:

Cykoria to warzywo, które już w czasach starożytnych stosowano u osób zmagających się z problemami trawiennymi. Kawa zbożowa powstaje z mieszanki zbóż oraz wysuszonych i sproszkowanych korzeni cykorii: są one najpierw dokładnie suszone, a następnie prażone w wysokiej temperaturze i rozdrabniane. Była ona bardzo popularna wśród amerykańskich żołnierzy walczących w czasie wojny secesyjnej. Obecnie na rynku można kupić kilka rodzajów mieszanki kawy zbożowej, wśród której najczęściej występuje wariacja złożona z 70% cykorii i 30% kawy rozpuszczalnej. Najbardziej popularne nazwy kawy zbożowej to: Inka, Nestle Caro, Delecta kawa zbożowa, Anatol kawa zbożowa, Mokate poranna zbożowa, Cykorianka, Nestle Riccore, Prima śniadaniowa.śniadanie z kawą zbożową

Na zdrowie!

Pijąc zaledwie jeden kubek napary z cykorii można juz po kilku tygodniach zauważyć następujące zmiany:

  • zmniejszenie wagi – cykoria zawiera wysokie ilości naturalnego błonnika, który wspomaga trawienie, regulując proces przemiany materii (stanowi bardzo dobre środowisko dla bakterii wspomagających procesy trawienne); aby schudnąć, trzeba pić od 3 do 5 filiżanek cykorii dziennie;
  • większą ilość wapnia w organizmie – inulina fruktooligosacharyd zwiększa przyswajalność wapnia i jednocześnie obniża poziom cholesterolu;
  • zapobiega zaparciom – co jest dość często spotykane u miłośników tradycyjnej kawy; wspomaga produkcję bakterii jelitowych;
  • ładniejszy kolor skóry – zawartość beta-karotenu sprawia, że z czasem cera nabiera przyjemnego, promiennego kolorytu;Cykoria

Wartość odżywcza w 100g:

wartość energetyczna: 330kcal

białko: 2g

tłuszcz 0,5g

węglowodany: 76g

Niestety, mimo wielu zalet nie sposób nie zapomnieć o głównej wadzie cykorii – nie zawiera kofeiny, dlatego w żaden sposób nie jest w stanie pobudzić ani dać przysłowiowego „kopa”. Smakowo kawa zbożowa bardzo przypomina delikatne kawy rozpuszczalne, dlatego osoby poszukujące zdrowszych zamienników, zmagające się z trudnościami układu pokarmowego lub z nadciśnieniem powinny sięgnąć po sproszkowaną cykorię. To idealne rozwiązanie dla kobiet w ciąży i karmiących matek, które z utęsknieniem czekają na moment, aż będą mogły wypić prawdziwą kawę. Cykoria nie zawiera glutenu ani innych alergenów uczulających, dlatego może być podawana nawet małym dzieciom, które często napierają na swoich rodziców, by im też przygotować taką kawę dla dorosłych:)

Błyskawiczne przygotowanie!

Jak przygotować kawę zbożową? Najprościej na świecie, ponieważ 2-3 łyżeczki kawy trzeba zalać wrzącą wodą (tutaj polecam Cisowiankę, która bardzo dobrze pasuje do cykorii pod względem smakowym), wymieszać i… gotowe!  Dla osób, które nie stronią od słodkości, polecam dodać łyżeczkę brązowego cukru lub dolać odrobiny mleka w celu zneutralizowania nieco gorzkiego smaku napoju. W sklepach można znaleźć zwykłą kawę zbożową, jak i tę z wariantach smakowych (m.in. śmietankowa lub waniliowa). Cena jednego opakowania waha się w granicach 4-6 złotych za 10 dag. śniadanie na trawie

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.