Picie kawy a utrata wapnia i magnezu

Sięgając codziennie po małą czarną warto mieć na uwadze, iż kawa sprzyja wypłukiwaniu magnezu z naszego organizmu. Podobna sytuacja występuje w przypadku wapnia, zwłaszcza u osób, które nie lubią połączenia kawy z mlekiem. Niedobór tych dwóch kluczowych dla funkcjonowania naszego organizmu pierwiastków może się okazać bardzo zgubny w skutkach, niemniej zamiast się zamartwiać na zapas, już teraz warto włączyć do swojego codziennego jadłospisu kilka zdrowych przekąsek, które uzupełnią szkody wyrządzone przez nadmiar spożywanej kawy.kawa do śniadania

Kawa – niszczyciel życiowych pierwiastków?

Regularnie pita kawa może przynieść wiele pożytku, ale też i szkody. Nie warto od razu demonizować kawowego napoju, lecz rozsądnie przyjrzeć się skutkom jego nadmiernej konsumpcji. Zawarta w kawie kofeina nie niszczy, a jedynie przyczynia się do zwiększonego wydalania wapnia i magnezu (zresztą podobnie jak fosforany zawarte w napojach gazowanych, jedzeniu typu fast food oraz produktach w proszkach). Jaka jest bezpieczna ilość takiego napoju? Jeśli nie przekraczamy 3-4 filiżanek espresso dziennie (czyli około 150-200 ml przy użyciu maksymalnie 20 gram kawy), to nie mamy się czym zbytnio martwić. Sytuacja wygląda o wiele gorzej, jeśli jej przygotowanie wymaga wsypania kilku kopiastych łyżeczek kawy.

Rola magnezu i wapnia

Magnez jest jednym z kluczowych pierwiastków w ludzkim ciele, odgrywającym ważną rolę w wielu procesach życiowych: stabilizuje układ nerwowy, usprawnia pracę szarych komórek, bierze udział w metabolizmie białka, tłuszczu i węglowodanów, dostarczając w ten sposób energii. Zapobiega także chorobom serca i łagodzi stany napięcia nerwowego.

Źródło grafiki: www.naturalnie.org
Źródło grafiki: www.naturalnie.org

Naturalny magnes kryje się w:

  • Gorzkiej czekoladzie (a zwłaszcza kakao)
  • Kaszy gryczanej
  • Płatkach owsianych
  • Otrębach pszennych
  • Bakaliach, z zwłaszcza w migdałach
  • Pestkach dyni i słonecznika
  • Grochu
  • Bananach

Kojarzycie słynną kampanię reklamową „Pij mleko – będziesz wielki”? Jej głównym celem było propagowanie wśród dzieci i młodzieży picia codziennie jednej szklanki mleka, która miała dostarczyć do ciała odpowiednią porcję wapnia. Odpowiada on za mineralizację kości, dlatego jeśli na starość nie chcesz się borykać z kruchymi i łamliwymi kośćmi, to warto sięgnąć po takie produkty jak:

  • Nabiał: lody, sery, mleko i jogurty
  • Ryby: szprotki, sardynki, śledzie
  • Rośliny strączkowe: soja, fasola
  • Bakalie: migdały, słonecznik, orzechy laskowe
  • Siemię lniane
  • Warzywa: brokuły, jarmuż, sałata
Źródło grafiki: superlinia.pl
Źródło grafiki: www.superlinia.pl

Jak łatwo zauważyć, wyżej wymienione produkty można kupić praktycznie w każdym sklepie i o każdej porze roku. Nie trzeba od razu zmieniać całej diety, wystarczy zaledwie sięgnąć po takie szybkie przekąski podczas wieczornego seansu lub też dodać do kanapek lub sałatek zabranych ze sobą do pracy. Między posiłkami warto popijać wodę wysoko zmineralizowaną. Na rynku można kupić także kawę wzbogaconą w magnez, do której warto dodać mleko ze zwiększoną ilością wapnia. Wybierając tego typu produkty można mieć pewność, iż naszemu organizmowi nie grożą żadne niedobory minerałów.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.