Wady zielonej herbaty

Na łamach Herbaciary wielokrotnie wychwalałam napar z suszonych listków zielonej herbaty, wskazując jej dobroczynne działanie, jednak jak w przypadku nadmiernego spożywania danego produktu, tak i zielona herbata może zaszkodzić naszemu organizmowi. Najczęściej wymieniane są dwie główne wady zielonej herbaty: niweluje wchłanianie żelaza oraz tworzy trudny do usunięcia osad na zębach.

Uwaga na anemię!

Wedle badań opublikowanych na łamach prestiżowego czasopisma Journal of Nutrition, nadmierna konsumpcja zielonej herbaty negatywnie wpływa na absorbcję żelaza z pożywienia: zawarte w czaju polifenole łączą się z jonami żelaza i uniemożliwiają ich wchłanianie, co w dłuższej perspektywie prowadzi do zaburzenia transportu tlenu oraz produkcji hemoglobiny. Pijąc spore ilości zielonej herbaty warto sięgnąć po kostkę gorzkiej czekolady, która uzupełni niedobór tego pierwiastku.Wady zielonej herbaty

Niestety, zielony czaj posiada jeszcze jedną wadę w postaci pozostawiania trudnego do usunięcia osadu na zębach. Niektórzy producenci, zwłaszcza w przypadku herbat bardzo niskiej jakości, dodają specjalne barwniki do torebkowych herbat, które po zaparzeniu nadają ładny i przyjemny kolor (co jednocześnie myli, iż herbata jest prawidłowo zaparzona). Jak rozpoznać, czy herbata ma tego typu dodatki? Naturalny susz nie pozostawia na brzegach szklanki ciemnego osadu. Co ciekawe, czarna odmiana Cameli Sinensis nie wpływa na stan uzębienia tak mocno, jak w przypadku zielonej herbaty.

Pod żadnym pozorem nie wolno popijać leków herbatą, ponieważ zawarta w niej kofeina może ograniczyć działanie leków, zwłaszcza tych pobudzających układ nerwowy. Osoby cierpiące na kołatanie serca, nadciśnienie oraz nerwowość żołądka powinny zwrócić szczególną uwagę na ten napój.zielona herbata a ciąża

Zielona herbata a ciąża

Czy picie zielonej herbaty w ciąży szkodzi dziecku? Cóż, istnieją pewne badania łączące picie zielonej herbaty z zaburzeniami układu nerwowego. Ponadto jej nadmiar może przyczynić się do obniżenia wchłaniania cennego kwasu foliowego, zwłaszcza w pierwszym trymestrze. Ponadto kobiety w ciąży i karmiące matki nie powinny pic więcej niż dwie filiżanki czaju, ponieważ zawiera on kofeinę, która może przeniknąć do mleka i wpłynąć na dziecko. Lekarze rekomendują, by pić nie więcej niż jedną filiżankę zielonej herbaty dziennie – to bezpieczna dawka dla ciężarnych, która nie zaszkodzi kobiecie ani dziecku. W razie wątpliwości warto zasięgnąć porady lekarza prowadzącego.

Zdrowa dawka zielonego czaju

Nie powinno się przekraczać 4-5 filiżanek zielonej herbaty tygodniowo. Picie litra zielonej herbaty z pewnością negatywnie odbije się na naszym zdrowiu. Najważniejszy by zachować umiar i nie popadać w skrajności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.